Kalorier...

Jag ska precis sätta i gång med en föreläsning om kost och näringslära som jag ska ha på onsdag. Framsidan av power pointen är färdig så nu är det väl bara att köra på. Ska gå igenom det grundläggande såsom protein, fett, kolhydrater, vitaminer/mineraler osv. Sedan tänkte jag även lägga ganska stor vikt vid energibalansen. Ska försöka komma på något bra sätt att få upp elevernas ögon för hur nyttigt/onyttigt vissa saker är. Till exempel att 1 kg gurka innehåller lika många kcal som ½ delicatoboll eller 7 geléhallon. Och också visa hur länge man generellt sätt måste motionera för att uppnå energibalans efter att ha ätit tex en pizza. Vi får se om jag kommer fram till något bra sätt, tips tas gärna emot!

                                


Jag har förresten haft ett par mycket trevliga dagar i Stockholm under helgen, bilder kommer inom kort!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0