"Ljusne - Kustbygd med framtid"

Jag vet att det har gått minst 5 veckor sedan du bad mig ta en promenad med kameran och lägga upp massa bilder på vår by. Och promenaden gick jag, har bara inte kommit längre än så fram tills nu. Hoppas att du blir nöjd, och som du önskade gick jag havspromenaden... Min favorit :)

Att promenera längs Ljusnan och dess utlopp i havet är vardagsmat om man bor i Ljusne. Det är otroligt vackert med vatten, med vågor och med laxar som hoppar mot strömmen. Doften av hav är även det något som jag inte kan klara mig utan. Vissa påstår att det luktar illa, men för mig luktar det hemma.









Hälsingland har ett par städer och många byar. Guldbyn till exempel, vem har inte hört talas om den? Men sen har Hälsingland också Ljusne, ett samhälle som en gång var en sprudlande industriort dit människor flyttade för att arbeta och blev sedan kvar. Inte så konstigt kanske, för vem vill inte ha ett berg med en Hollywood-skylt högst upp? Vem vill inte ha nära till skolan, affären, vännerna, havet, skogen och så vidare? Nej, guldbyn (Edsbyn) i all ära, men Ljusne är nog ändå Hälsinglands guldklimp.


(Jag vet att bilden är tagen på långt håll, men du har ju sett Hollywood-skylten förr :) )




Du är välkommen till det är huset när du kommer hem till Ljusne nästa gång, se bara till så att jag också befinner mig i byn :)


Det är vackert och fridfullt här. Lugnt och rofyllt.
"Vi har framtidshopp å tro, nöjäsit å va Ljusnebo"

(Hur många av er som läst detta har någon gång varit i Ljusne?)


Kommentarer
Postat av: Anonym

ÄNTLIGEN! Inte en dag försent!! :) Kan med all säkerhet säga att min dag är räddad, eller min vecka, kanske även månad haha. Tack tack tack! Självklart kommer jag till Åänge och hälsar på, kanske till jul redan :) Många kramar!

2009-11-11 @ 11:07:56
Postat av: Linda

Jag har varit i Ljusne måååånga gånger!



Haha, Sofie tror du valt fel yrke, du skulle passa bättre som marknadsförare åt ljusne på en turistbyrå eller nå ;)

2009-11-11 @ 11:28:11
Postat av: Ann-Sofie Flodberg

ååå, en gång Ljusne-bo, alltid Ljusne-bo. Var dit i måndags:-D man saknar det ! kram

2009-11-11 @ 12:37:35
Postat av: Frida

Ljusne kommer man ju från så där har man varit MÅNGA många gånger! =D Verkligen fina kort du tagit Sofie. Dom borde finnas med i något informationsblad om Ljusne =D

2009-11-11 @ 13:47:59
Postat av: Sara EE

Jag har bott 4 år av mitt liv i denna by.:)

2009-11-11 @ 15:20:06
Postat av: Mattias Nilsson

Jag har varit i Ljusne då och då, halva släkten kommer från Ljusne.

2009-11-11 @ 18:50:16
Postat av: AnnaMia

Stolt Ljusnebo! Kan det finnas nåt mysigare på sommaren än en glass nere vid havet?! :)

2009-11-12 @ 11:05:15
Postat av: Syster

'Ljusne i mitt hjärta, låt mej besjunga dej nu...' :)

2009-11-12 @ 17:24:55
Postat av: Sofie Lindestam

Snacka om att man längtar hem till idyllen. Är fortfarande Ljusnebo i hjärtat, även om man just nu inte befinner sig på så nära håll.

2009-11-12 @ 19:52:13
Postat av: Anonym

Fy fan vad fint!

2009-11-12 @ 22:43:24
URL: http://www.pernillaeriksson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0